כיצד לבצע הרזיה נכונה?

עמוד הבית / הרזיה / כיצד לבצע הרזיה נכונה?
כיצד לבצע הרזיה נכונה?

מה זאת השמנה?

השמנה נחשבת למגפה של המאה. מגפה כי זה הולך ומתפשט. נתון סטטיסטי: בישראל 50% מהאוכלוסייה נמצאת בעודף משקל. איזון משקל הגוף נמדד במדד בינלאומי הנקרא BMI (BODY MASS INDEX) ובעברית: אינדקס מסת גוף. כלומר יחס בין משקל הגוף לגובה.

ניתן לבצע את החישוב לבד, לבדוק האם הנך במשקל תקין. איך עושים זאת? מחלקים את המשקל לגובה בריבוע. לדוגמא: גובה 1.68 מטר ומשקל 80 קילוגרם. מכפילים 1.68 ב-1.68. התוצאה תהיה 2.82. מחלקים את המשקל, 80 קילוגרם, ל-2.82 והתוצאה המתקבלת היא 28.36.

זה ה-BMI. BMI תקין הוא בין 20ל-25. BMI מעל 25 נחשב להשמנת יתר. BMI מעל 30 נחשב להשמנה המסכנת את הבריאות. סיכונים בריאותיים יכולים להיות לחץ דם גבוה, סוכרת, שבץ מוחי, שבץ לב…

ניסית המון פעמים ובאיזשהו שלב נשברת

כדי לרזות נכון ולהישאר שם צריך לחזור למקורות ולהצליח להבחין בין רעב אמיתי, פיזי ובין רעב רגשי: אני אוכל כי זה נגיש, יפה , מריח טוב, מרגיש מתוסכל וזה יפצה אותי… וכד'. בעולם של שפע וגיוון באוכל, תרבות של אירוח לארוחות בבית, במסעדות ובפיקניקים אכן מקשה על שימור המשקל. אך על הקושי ניתן להתגבר.

ממי לקחת דוגמא?

אפשר להסתכל על בעלי חיים שאינם אוכלים יותר מהדרוש להם. ויותר קרובים אלינו, אפשר להסתכל על ילדים קטנים . הם אינם אוכלים יותר מדרישות הגוף שלהם. כולנו נולדנו עם האינסטינקט הבריא הזה אבל כשהמבוגרים מלמדים את הקטנים שאסור להשאיר בצלחת וחייבים לאכול דברים כאלה ואחרים , החוש הבריא הזה נבלם ומתנוון עם השנים. ומשם אוכלים לא רק בגלל צורך פיזי או רעב, הקיבה מתרחבת וככל שאוכלים יותר הדרישה לאוכל גוברת.

איך לעשות את זה וגם להצליח?

  1. לזהות רעב אמיתי, כשהבטן מקרקרת ולזכור את התחושה.
  2. להבין שלמוח האנושי לוקח 20 דקות לקלוט שובע. כך שאם נאכל לאט, נניח מדי פעם את המזלג והסכין נוכל לסיים לאכול כשמוחנו קלט שובע ולזהות את השובע. זהו אגב סודן של הנשים הצרפתיות שאוכלות מאכלים שמנים ובכל זאת רזות.
  3. חשוב לכבד את הגוף ואת מה שנכנס לתוכו ולא לאכול בהיסח הדעת תוך כדי קריאת עיתון או צפייה בטלוויזיה. כשצופים בטלוויזיה בתוכנית אהובה ותוך כדי כך זוללים פיצוחים או אבטיח, מוסיפים אלכוהול או שתיה ממותקת, ממש אין אפשרות לשים לב לכמויות שאכלנו. כי לא אוכלים בגלל רעב, אוכלים בגלל ההתעסקות  באוכל ובגלל המתח בתוכנית וכד'
  4. דיאטה לא צריכה להיות כפויה. המילה דיאטה מתחברת בקלות למילה עונש. ואז מרצים את תקופת העונש ומצפים בכיליון עיניים שזה כבר יסתיים וחוזרים לאכול "רגיל". הרזיה צריכה להיעשות במודעות ובלב חפץ. גם אם מדי פעם זה מוביל לוויתור ולהימנעות ממאכלים אהובים. אגב, אין מאכלים אסורים רק צריך לחשוב על תדירות וכמויות.

כמה כללי אצבע להרזיה נכונה

  • להפחית שומנים מהחי ולצרוך שומנים בריאים כגון שמן זית, טחינה, אבוקדו.
  • להפחית/להפסיק משקאות קלים ולשתות הרבה מים. אין משקה בריא יותר ממים. להתרגל לשתות לפני כל ארוחה כוס גדולה של מים.
  • להפסיק/להפחית סוכרים פשוטים כמו עוגות, בצקים, ממתקים. אפשר לצרוך בכמויות לא גדולות דבש טבעי, סילאן, סירופ מייפל אמיתי ואפילו מעט סוכר.
  • לאכול במהלך היום כל שלוש שעות ארוחה קטנה. לא לדחוס את הכמות היומית לארוחה אחת או שתיים. זה מתכון בדוק להשמנה.
  • לסיים לאכול שעתיים שלוש לפני שהולכים לישון.
  • בחגים ובאירועים לאכול קצת מכל דבר בשביל העונג שבטעם ולא כמויות גדולות. לזכור שהביס הראשון והאחרון יש להם אותו הטעם ומה שביניהם די מיותר.

שורה תחתונה

לזכור את כללי הבסיס ולאכול במנות יותר קטנות את המאכלים שאתם מתחברים אליהם. דיאטות בהם מכתיבים מאה גרם מזה וחמישים גרם מזה, לעולם לא עובדות. תמיד נרצה לפרוץ את הגבולות.

אין לראות במאמר זה המלצה רפואית.

2018-09-16T16:39:47+02:00הרזיה|